Hadde du spurt oss for noen år siden, så har ikke de to ordene vært noe vi har umiddelbart har tenkt på i samme setning. Men virtual reality (VR, eller kunstig virkelighet) skal vise seg å være en viktig trend i møbel- og interiørbransjen i nær fremtid. Det er mulig uventet for mange. Men ikke overraskende. Flere virksomheter og organisasjoner i flere bransjer har allerede tatt i bruk VR-teknologien i stor grad.

 

Hva er VR?

I korte drag er VR en datateknologi som lar brukerne påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterligne virkeligheten. VR vil gi en helt ny mulighet for kundekommunikasjon og -service. Men kanskje et enda viktigere aspekt er hvordan teknologien bærer med seg potensialet for å redusere CO2-utslipp.

 

Høy markedsverdi

Spillindustriens bruk av VR-teknologien er et velkjent eksempel med høy markedsverdi. I 2015 ble markedet anslått til å være verdt nærmere 4,29 milliarder amerikanske dollar. Men det er ikke bare spillindustrien som har sett verdien i VR-teknologien. Teknogiganter som Google, Samsung og Facebook har også investert tungt i VR. I Norge er helsesektoren også i gang med forskning for å undersøke hvorvidt VR kan brukes for å dempe stress og angst blant flere pasientgrupper.

Vi ønsker å se teknologien også inn i møbel- og interiørbransjen.

Og det gjør vi egentlig allerede. Det amerikanske selskapet Lowe`s Innovation Labs, for eksempel, har utviklet verktøyet Holoroom, et interaktivt design- og visaliseringsverktøy som tillater brukere å designe ulike rom i hjemmet, med selskapet egne produkter, i en kunstig virkelighet.

 

Fordeler for miljøet

Med VR-teknologien trenger ikke kunden lenger reise til et spesifikt sted for å se på produktene og designløsningene til ulike møbelprodusenter og interørdesignere. Dette har flere fordeler. Det fører til en forbedret kundekommunikasjon og -service. Og enda viktigere, vil det kunne skape fordeler for miljøet. Møbler må transporteres, og transportmetodene gir fra seg miljøskadelige utslipp. Etterhvert som brukeren får muligheten til å se ulike møbler, miljø og interiørdesignløsninger, vil behovet for tradisjonelle transportmetoder minke, særlig da til tradisjonelle møbel- og designutstillinger og showroom. Og slik vil VR bidra til å forbedre miljøet og være et bærekraftig bidrag i årene som kommer.

Kilde: www.kinnarps.no